Wednesday, August 22, 2007

ای خشایار


اينك من از دنيا ميروم بيست وپنج كشور جزء امپراتوري ايران است و در تمام اين كشور ها پول ايران رواج دارد

وايرانيان در آن كشور ها داراي احترام هستند . و مردم كشور ها در ايران نيز داراي احترام هستند
بعد از اينكه من زندگي را بدرود گفتم . بدن من را بشوي و آنگاه كفني را كه من خود فراهم كرده ام بر من به پيچان و در تابوت سنگي قرار بده و در قبر بگذار . اما قبرم را كه موجود است مسدود نكن تا هرزماني كه ميتواني وارد قبر بشوي و تابوت سنگي مرا در آنجا ببيني و بفهمي ، كه من پدر تو پادشاهي مقتدر بودم و بر بيست وپنج كشور سلطنت ميكردم ،مردم و تو نيز مثل من خواهي مرد . زيرا سرنوشت آدمي اين است كه بميرد ، خواه پادشاه بيست وپنج كشور
باشد خواه يك خاركن و هيچ
(بخشی از وصیتنامه داریوش هخامنشی به پسرش خشایار)

8 comments:

Anonymous said...

با سلام وادب فرهنگ غني ما متاسفانه دستخوش فقر شده است در سفر دوهفته پيش به همدان در باز ديدي كه از شهر هكمتانه داشتم نسبت به سال 80 هيچ تغييري نكرده وجالب اينكه وقتي موزه را مي ديدم در شلوغي وگرما به اسكلتي رسيدم كه بصورت جنيني دفن شده وبههمان صورت در جعبه شيشه اي در معرض ديدبود كنار من زن وشوهر جواني مثل بنده مشغول ديدن بودند خانم از شوهرش پرسبد چرا صاف نخوابيده شوهرش جواب داد ان موقع كه داشته ميمرده دل درد داشته وپاهايش را در شكم جمع كرده ومرده همانطور دفنش كردن فكر كردم شوخي مي كند ولي با دقت نگاه كردم ديدم اين اقا خيلي هم جدي ميگويد ومتاسفانه انجا كسي نبود به اين خانواده وديگر خانوادها توضيح دهد كه در ان زمان بدين صورت مردگان خود را دفن ميكردند مرسوم زمان بودهمتاسفانه هيچ كس بفكر تمدن تاريخ نيست با احترام

Anonymous said...

از توجه شما به فرهنگ ايرانيمان ممنون .همه ما يك روز به دنيا مي آييم و يكروز از دنيا خواهيم رفت با دست خالي آمده ايم و با دست خالي مي رويم هر كه باشيم و در هر موقعيت فرق نمي كند.

Anonymous said...

اسپندخت عزیزم از اینکه با مطالب زیبا وجالب خانه پدر را حفظ می کنی از طرف تمام بچه ها از شما ممنونم

Anonymous said...

سلام. واقعا خیلی خوشحالم که شما هم در مورد تاریخ مطلبی نوشتید. داریوش و خشایارشا از بزرگترین پادشاهان ایران زمین بوده اند اما متاسفانه تلاش آنها برای گسترده تر کردن مرزهای شاهنشاهی یکی از علل اصلی سقوط حکومتشان شد (به نظر من). عاملی که خیلی از امپراتوریهای دیگه هم به اون دچار شدند

Anonymous said...

درود بر ایرانیان اصیل و افتخارات فراموش شده ما .

Anonymous said...

با درود فراوان.
چه وصیت نامه زیبایی.
واقعا چقدر ایران بزرگ و پرجلال بوده. حیف.
من همیشه خواننده خانه پدر هستم. درود بر تمامی پدرها و مادرهای خوب ایرانی

Anonymous said...

(ماني عزيز (خاله اسي
مهربان از اينكه براي وب من ساعت گذاشتيد ممنون.

Anonymous said...

به پاي نوشته هاي زيباي شما نمي رسه منه ارزن هم خودم قاطي آجيل كردم شماها لطف دارين در ضمن شهريور خان بهت بد نگذرد با اين همه فرشته دور برت از طرف من همه شون ببوس